Buss i ring

Av

Viktig med trivelige grønne leveområder med egenaktivitet i hus og have, som reduserer behovet for å reise bort i bil og fly, mener innsender av dette innlegget.

DEL

MeningerEn ringrute dekker dobbelt så lang strekning som en pendelrute. Med ringrute kan en reise lenger enn til endeholdeplassen. Ringruten bør gå begge veier slik at reisetid og reiseavstander blir kortest mulig. El-busser blir mer miljøvennlige enn tog, samtidig som de mater tog med flere enn de stjeler fra togene, også når buss går paralent med tog. En ringbuss Oslo S – Helsfyr Ski – Ås – Drøbak – Oslo S, kan bli en enda større suksess enn pendelruten Bøleråsen – Ski – Ås – Drøbak. Det er ofte klokt å erstatte pendelruter med ringruter.

Pendelruta Kroer kirke – Ås stasjon, får flere avganger fra 19. august (ØB 4. juli), fordi Ås får flere tog i rushtiden. Men da kan det bli blir det færre passasjerer per buss. Derfor nedlegges delen mellom Kroer og Garder i Vestby. Den strekningen vil etter 19. august bare ha bestillingstransport en gang i rushtiden til Vestby om morgenen og tre ganger fra Vestby om ettermiddagen.

Bedre enn pendelbuss til tog er er ringbuss Ås stasjon – Kroer – Garder – Vestby stasjon – Outlet – Korsegården – Universitet – Ås stasjon. En slik ringrute kan kobles med ringrute Ås - Vinterbro busstasjon i krysset mellom E6 og E18. Se kartskissen.

Et bussnett som dekker flere behov, er viktig for de uten bil og for andres mulighet til å velge bort bilen. Det vil gi mer frihet, mer likhet, bedre privatøkonomi, sosialt miljø, lokalt næringsliv og lokalt friluftsliv.

Bedre kollektivdekning med buss reduserer behovet for og kravet om kompakt boligblokkbebyggelse ved jernbanestasjoner. Mindre transformasjon fra hus med have til kompakte boligblokker med noen i skyggenes dal.

Viktig med trivelige grønne leveområder med egenaktivitet i hus og have, som reduserer behovet for å reise bort i bil og fly.

Trygve Roll-Hansen

Artikkeltags