Hvordan få et levende sentrum i Son?

BILFRITT: Vi tror det er klokt å begrense bilkjøring gjennom den trangeste delen av sentrum. Vi sier ja til å prøve ut gågate og bilfritt torg, skriver Christian Hallan og Louise Brunborg-Næss i dette leserbrevet.

BILFRITT: Vi tror det er klokt å begrense bilkjøring gjennom den trangeste delen av sentrum. Vi sier ja til å prøve ut gågate og bilfritt torg, skriver Christian Hallan og Louise Brunborg-Næss i dette leserbrevet. Foto:

Av

Leserbrev skrevet av Christian Hallan og Louise Brunborg-Næss, Vestby MDG.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det snakkes om Son for tiden: 26. mars arrangerer Soon Vels venner folkemøte om stedsutvikling. Kommunestyret skal ta stilling til to saker som er viktig for hvordan Son sentrum vil bli brukt fremover: Skal vi åpne for servering på torget? Og hva blir kystkultursenterets fremtid?

I Vestby Avis og på Facebook ble innbygger Bjørn Tore Stig nylig latterliggjort for å ønske seg et bilfritt Son sentrum. Ut ifra kommentarfeltet å dømme skal man holde seg for god til å foreslå endringer som innflytter, men kanskje er det nettopp et nytt friskt blikk Son trenger?

«Vi må kunne kjøre til Son for å kjøpe is, ellers dør Son sentrum!» sier kommentarfeltet - men hva skaper mest liv og trivsel i Son sentrum: 50 personer som kjører til torget for å kjøpe is en solskinnsdag, eller 50 personer som rusler gjennom sentrum for å kjøpe is samme sted? Det er lett å se for seg at de som kommer ruslende tar en titt innom båtbutikken eller galleriet, eller at de setter seg ned på en av uteserveringene for å ta en kaffe eller et glass. Kanskje de stopper opp ved Kystkultursenteret og lar barna fiske krabber, eller tar seg tid til en titt innom Jostushuset?

Bildet over bekreftes av forskning på hvordan handlende oppfører seg: I en rapport fra 2015 skriver Statens vegvesen at flere undersøkelser viser at bilister legger igjen mindre penger i butikkene per år enn de som går, sykler eller tar kollektivt. I den samme rapporten har forskerne sett på hva som trekker kunder til bysentrum: Utvalget av butikker og serveringssteder, og atmosfære, er det viktigste. Å kunne kjøre til døren viser seg å være mindre viktig. Kanskje det å fjerne bilen fra sentrum kan ha en positiv virkning på omsetningen i Son, heller enn at det betyr kroken på døra?

Vi i Vestby MDG mener det er på tide å teste ut nye løsninger for Son: vi tror det er klokt å begrense bilkjøring gjennom den trangeste delen av sentrum. Vi sier ja til å prøve ut gågate og bilfritt torg. Vi foreslår å fjerne drosjeparkeringen på torget og la parkeringsplassene ved Havnekontoret være forbeholdt biler med egen parkeringstillatelse. Person- og varetransport må skje på fotgjengernes premisser, ikke omvendt. De som kommer til Son med bil har en rekke parkeringsmuligheter innenfor ti minutter å gå fra torget: Kulturkirken, hotellet, stranda, Båtbyggerveien, Havnegata, Kiwi, og Ørajordet. For å nevne noen.

Vi foreslår også at kommunen går i dialog med Ruter om å opprettholde den midlertidige minibussruta gjennom sentrum, også når arbeidene i Kolåsveien er ferdig. Bussruta fra Kulturkirken via Torget til Son stasjon gleder mange som ønsker å komme seg kollektivt til og fra sentrum av Son. MDG vil også gå inn for forsøksordninger med selvkjørende shuttlebuss flere steder i kommunen. En gratis, saktekjørende shuttlebuss i sommersesongen kan trekke flere handlende fra stranda, hotellet og marinaen til butikkene og serveringsstedene i sentrum.

Områdereguleringen for Son sentrum er fra 1986, og ny reguleringsplan har blitt skjøvet på lenge. Vi ser frem til den planlagte nye reguleringsplanen og håper at den tar hensyn til Sons utfordringer og unike karakter. Det er jo tross alt Sons unike atmosfære som gjør at vi er så glade i landsbyen vår: flere hundre års godt bevart historie med tett trehusbebyggelse, maritim atmosfære og gode møteplasser for barn og voksne.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags