Grådige banker!

SpareBank1 Østfold Akershus svarer på kritikken fra statsminister Erna Solberg.

SpareBank1 Østfold Akershus svarer på kritikken fra statsminister Erna Solberg.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Statsmister Erna Solberg stiller seg i spissen for et renteoppgjør.

DEL

Det er nå lagt frem tall fra Verdensbanken som viser at norske banker opererer nesten helt uten konkurranse. Norge rangeres på tredje siste plass i en oversikt over konkurransen i bankmarkedet i 43 land.

Som leder for SpareBank 1 Østfold Akershus med definert markedsområde Østfold og søndre del av Akershus, føler jeg et behov for å nyansere litt det bilde som TV 2 sin nyhetsreportasje på tirsdag ga det norske folk.

Bankene tjener for mye!

Med utgangspunkt i tidligere bankkriser hvor bankenes manglende soliditet fikk store konsekvenser både for kunder, ansatte og samfunnet i sin helhet, er det nå etablert et omfattende regelverk som pålegger bankene å benytte ”gode tider ” til å styrke bankens egenkapital / soliditet. Alle banker og bankledere støtter intensjonen bak dette regelverket.

Norsk myndigheter – både den «rødgrønne» og dagens «blå-blå» regjering har valgt å følge opp dette ved å innføre disse reguleringene litt tidligere enn regelverket tilsier. En ekstra forsiktighetsbuffer med andre ord.

En bank er som en hvilken som helst annen bedrift. Dersom vi skal bygge opp mer egenkapital så må vi tjene mer penger. For oss som bank er det marginen mellom utlån og innskudd som bidrar mest. Alle bankene har fokus på å drive mest mulig effektivt – her bidrar alle ansatte. I tillegg har mange av bankene eiere (i SpareBank 1 Østfold Akershus har vi egenkapitalbeviseiere) – som i den situasjon vi er i nå må leve med redusert utbytte. Vi snakker om et spleiselag – hvor alle bidrar til at banken bygger opp tilstrekkelig soliditet for å stå i mot neste uværsperiode.

De fleste bankene – vår bank inklusiv – vil ikke kunne innfri myndighetenes krav med mindre vi kan levere resultater på de nivåene som vi kan vise til i dag.

Når statsminister og finansminister nærmest krever at bankene skal redusere sine marginer, snakkes det mot bedre vitende. For å score et enkelt poeng før neste valg?

Liten konkurranse i bankmarkedet?

Når vi spør kundene om hva som betyr mest når de skal velge bankforbindelse er de først og fremst opptatt av god kundeservice, rask respons og effektive betalingsløsninger (mobilbank og nettbank).

Kundene forventer at banken har konkurransedyktige priser, men det er den samlede kundeopplevelsen som til slutt er avgjørende for hvilken bank man velger.

Gjennom etablering av finansportalen og penger.no er markedet fullstendig transparent og her har kundene full oversikt over både renter og gebyrer – hos alle bankene. Her kan man utfordre bankene, be om tilbud og dersom man ønsker det – bytte bank.

Denne åpenheten og konkurransen trigger oss som sitter i dette hver dag.

En forutsetning for å kunne levere gode kundeopplevelser er at vi oppnår gode økonomiske resultater. Da har vi handlefrihet til å være tilstede der kundene ønsker å treffe oss, gi god rådgivning og ikke minst bidra tilbake til lokalsamfunnet av overskuddet som skapes.

Artikkeltags