Du kan få opp til 600 euro hvis flyet ditt er forsinket

GARDERMOEN  20160224.
Økonomiklasse i Norwegian sitt nye Boeing 787-9 Dreamliner fly som ankom Oslo lufthavn onsdag morgen direkte fra fabrikken i Seattle. Flyet har lengre rekkevidde og flere seter enn de Dreamliner 787-8 flyene Norwegian allerede har. Dette er den niende Dreamlineren inn i flåten.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

GARDERMOEN 20160224. Økonomiklasse i Norwegian sitt nye Boeing 787-9 Dreamliner fly som ankom Oslo lufthavn onsdag morgen direkte fra fabrikken i Seattle. Flyet har lengre rekkevidde og flere seter enn de Dreamliner 787-8 flyene Norwegian allerede har. Dette er den niende Dreamlineren inn i flåten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Likevel er det ikke mange som benytter seg av kompensasjonsretten

DEL

Slik deler du abonnementet ditt med andre i husstanden!

Kun én av fire nordmenn krever erstatning ved flyforsinkelse. Dette på tross av at man har rett på kompensasjon, skriver NTB.

Bare 26 prosent av norske flyreisende krever erstatning etter flyforsinkelser, viser en undersøkelse TNS Gallup har utført. 17 prosent av de spurte nølte fordi prosessen er for komplisert, og 52 prosent visste ikke hvordan de skulle gå fram.

Få er nemlig klar over EU-direktivet som fastsetter økonomisk kompensasjon på opp til 600 euro ved flyforsinkelser.

Lav bevissthet

Serviceselskapet Gate 28 mener reisende må bli mer bevisste på rettighetene sine når de er ute og flyr.

– En avgjørende faktor for å få flere reisende til å søke økonomisk kompensasjon, er å hjelpe dem til å få tilgang til relevant og oppdatert informasjon om muligheten for å få kompensert forsinkelsen, sier Willem van der Hooft, som startet selskapet.

EU-direktiv

Han mener at publikum i større grad må informeres om EU-direktivet som ble innført i 2004.

– Direktivet ble innført for å styrke forbrukerrettighetene. For eksempel vet ikke de fleste nordmenn at de kan kreve økonomisk kompensasjon for forsinkede flyreiser hele ti år tilbake i tid, sier van der Hooft.

Ifølge undersøkelsen har bare 26 prosent fått skriftlig eller muntlig informasjon om hvilke rettigheter de har etter å ha opplevd forsinkede eller innstilte fly. Og når de har fått slik informasjon, sier kun 45 prosent at den var forståelig.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Artikkeltags