Advarer mot rustne bremser på elbiler: – Brems hardt i ny og ne gjennom vinteren

RUST: Bakbremsene brukes lite og det kan danne seg rust.

RUST: Bakbremsene brukes lite og det kan danne seg rust. Foto:

Bremsene brukes langt mindre på elbiler enn andre biler. Det kan bety dyre verkstedregninger.

DEL

(Romerikes Blad) – Elbiler har noe som heter regenerering. Det betyr at bilen på en måte bremser selv samtidig som det gir strøm til batteriet. Konsekvensen er at bremsene brukes langt mindre og gir økt fare for rust, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.

Han oppfordrer derfor elbilister til å bremse hardt i kontrollerte former noen ganger gjennom vinteren.

Bremser mest med forbremsene

På hverdagsreiser kjører vi som regel rolig og bremser kontrollert. Fordi det er mindre bremsekraft på bakbremsene skjer mesteparten av bremsingen med forbremsene. Dette gjelder ikke bare elbiler, men også nyere bensin- og dieselbiler.

– Bakbremsene blir rett og slett så lite brukt at det danner seg rust på skivene der. Dessverre er det ikke uvanlig at folk må skifte skiver bak allerede etter at bilen har vært noen få år på veien, sier Sødal.

– Lurt å være føre var

Nå som vinteren kommer med salting på veiene oppfordrer han til å bruke bremsene litt.

– Brems hardt i ny og ne gjennom vinteren. Noen harde oppbremsinger på parkeringsplassen, hjemme eller i andre kontrollerte omgivelser, gjør at du kan unngå en regning på mange tusen kroner. Så det er lurt å være føre var, sier Nils Sødal.

– Husk også å spyle bremseskivene litt ekstra når du vasker bilen, legger han til.

Les også: Det er færre som kjører på sommerdekk om vinteren

Artikkeltags