Julekrigen tilspisser seg: Her er Kiwis nye priskutt

KAMP OM KUNDENE: Nok et år tilspisser kampen om kundene seg og Kiwi setter ned prisene på en rekke julevarer. Bildet viser nedsatte julevarer på Kiwi i fjor.

KAMP OM KUNDENE: Nok et år tilspisser kampen om kundene seg og Kiwi setter ned prisene på en rekke julevarer. Bildet viser nedsatte julevarer på Kiwi i fjor. Foto:

Av

Prisene kuttes på over 30 julevarer med opp til 50 prosent, inkludert Grandiosa-pizza, krumkaker, surkål og pinnekjøtt. Konkurrentene følger opp.

DEL

(Akershus Amtstidende) (Nettavisen): – Nå tar vi et skikkelig kutt på julevarer som er viktige for folk, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Slik Nettavisen skrev i forrige uke, er priskrigen i full gang blant lavpriskjedene. 

Blant annet kuttet Extra prisene på over 150 julevarer i forrige uke. Kiwi sier på sin side at kuttet prisen på over 270 varer samme uke med til sammen åtte prosent. Kjeden tar nå nye prisjafs på over 30 varer når Kiwi-butikkene åpner mandag morgen.

Se Nettavisens oversikt over Kiwi-kuttene her

Julegrandis

Blant annet setter de ned prisen på Grandiosa til 25 kroner, Edamerost til 69 kroner,  enkilos-nett med klementiner til 9,90 kroner og surkål til 4,50 kroner. Varene kuttes med opp til femti prosent.

Kiwis to store konkurrenter, Rema 1000 og Extra, bekrefter at de følger etter.

Grandiosa er blant varene settes ned, selv om dette spises hele året. Arvin understreker imidlertid at juletiden også er høysesong for Grandiosa-salget.

- Vi selger aller mest Grandiosa i ukene før jul. Det kan ha flere årsaker. Det er nok mange som setter pris på kjappe middager i en travel førjulstid. Kanskje fungerer også frossenpizzaen godt som barnevaktmat, når foreldre eksempelvis skal på julebord, sier Arvin.

Arvin understreker at førjulstiden er en viktig periode for hele dagligvaremarkedet og en periode med mye konkurranse. 

- Vi opplever at det blir enda råere før jul. Det er slik markedet fungerer. Mange kjeder vil kjempe om at folk skal legge julehandelen til dem, sier Arvin.

Hun legger til at det er noen varene som er spesielt konkurranseutsatte.

- Det er julemiddagene, tilbehøret til julemat, julegodteri, julekaker, klementiner, ja, varene varene du ser på listen. Det er mye man skal bruke pengene til før jul og det er hyggelig at folk kan kjøpe julevarene blitt billigere, sier Arvin.

Hun vil på ingen måte utelukke at prisene vil falle ytterligere i de tre ukene som gjenstår frem til julaften.

- Det vil tiden vise. Vi skal i alle fall kjempe knallhardt hvert minutt, hver time, hver dag for å ha de laveste prisene. Vi lover å gi gass til kirkeklokkene ringer, sier hun til Nettavisen.

Konkurrent følger

Extra, Coops lavpriskjede, er allerede i ferd med å kutte prisene på varene tilsvarende det Kiwi har kuttet, ifølge Coops kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.   

- Vi kuttet prisen på 150 julevarer i forrige uke og hvis Kiwi kutter 30 varer nå, så matcher vi selvfølgelig det. Vi skal være minst like bilig som Kiwi, og Extra har vi dessuten større utvalg. Vi har dessuten satt ned varene på en rekke andre julevarer også, sier Kristiansen til Nettavisen.

Til VG sier han imidlertid at han ikke ønsker seg tilbake til tilstanden som rådet i dagligvarebutikkene for få år siden, da prisen på svineribbe sank til gi-bort-nivå.

– Jeg håper og tror vi denne gangen ikke kommer ned til uetisk lave priser der svineribbe går for 16 kroner kiloet. Det var et prisnivå som var uverdig i forhold til arbeidet produsentene legger ned med maten, sier Kristiansen til VG.

Også Rema 100 sier de er i ferd med å kutte prisene.

- Kundene skal finne de laveste prisene på hele handlekurven hos Rema 1000. Det jobber vi knallhardt for! Vi har allerede satt ned prisene på en rekke av disse varene, og vil kutte tilsvarende eller mer på de resterende. Vi ønsker alle våre kunder velkommen til en julehandel til bare lave priser, sier kommunikasjonssjef Frederik Jahr til Nettavisen.

Artikkeltags